:-( Wygląda na to że masz Adblocka. Utrzymujemy się z reklam żeby móc dostarczyć Ci wiadomości z Twojego regionu za które nie musisz płacić, czy mógłbyś rozważyć jego wyłączenie?
Gostynin - powiat gostyniński, Matejko Zamku - zdjęcie, fotografia
  • sierpc
  • fot.-Matejko-na-Zamku
Tygodnik Płocki 10/04/2019 08:57

Wyhaftowany nicią obraz Jana Matejki „Bitwa pod Wiedniem” zaprezentowano na Zamku Gostynińskim. Jest to największy tego typu na świecie obraz malarza z Krakowa, wykonany w skali 1: 1. Replika historycznego dzieła i prelekcja o zwycięskiej bitwie z 1683 roku przeniosła gostynian w czasy zwycięskich wieków Rzeczypospolitej.

Jan Matejko (1838-1893), wieszcz malarstwa historycznego, był autorem ponad trzystu obrazów olejnych oraz kilkuset rysunków i szkiców. Jego „Bitwa pod Wiedniem” (właściwie „Jan Sobieski pod Wiedniem”) to jeden z najbardziej znanych obrazów.
Przypomnijmy, że bitwa pod Wiedniem, nazywana Odsieczą Wiedeńską lub Wiktorią Wiedeńską, stoczona została 12 września 1683 roku między wojskami polsko-cesarskimi pod dowództwem króla Jana III Sobieskiego a armią Imperium Osmańskiego pod wodzą wezyra Kara Mustafy. Była ona przełomowym wydarzeniem w wojnie – zakończyła się klęską Osmanów, którzy od tej pory przeszli do defensywy i przestali stanowić zagrożenie dla chrześcijańskiej części Europy. Dzięki niemu Rzeczypospolita pozostała przedmurzem chrześcijaństwa.
Obraz Matejki przedstawia to ważne wydarzenie historyczne. Jego najważniejszym, centralnym elementem jest Jan III Sobieski odnoszący sukces w bitwie, król polski stojący na czele zjednoczonej armii chrześcijańskiej. W 1883 roku, w 200. rocznicę tej bitwy, obraz został wystawiony na widok publiczny w Wiedniu. Spotkał się z dobrym przyjęciem, gdyż „wiktorię” Sobieskiego Austriacy przyjęli jako własną. Polacy natomiast byli dumni z wielkich osiągnięć Jana III Sobieskiego i jego wpływu na rozwój wzajemnych stosunków obu państw.
Namalowanie obrazu zostało przez Matejkę poprzedzone głębokimi studiami historycznymi. Liczne szkice zostały odnalezione w pracowni wielkiego mistrza, co dodatkowo przemawia na korzyść dzieła. Znawcy tematu chwalą ekspresję w przedstawieniu bitwy oraz żywą kolorystykę. Przyglądając się obrazowi widz ma wrażenie, że wszystko dzieje się na jego oczach, że bitwa wciąż trwa. Wskazuje to na wielki kunszt artysty i dopracowanie całości w najmniejszych detalach.[ads2]
W 1884 roku obraz został ofiarowany papieżowi Leonowi XIII i przekazany do Muzeum Watykańskiego, gdzie znajduje się do dziś. Nie bez racji, ponieważ zawiera wiele odniesień do religii. Uwieczniono na nim na przykład ks. Jana Denhoffa, odbierającego list do papieża o treści „Venimus, vidimus, Deus vicit” – „Przybyliśmy, zobaczyliśmy, Bóg zwyciężył”. Była to depesza, która dotarła do Watykanu siedem dni po bitwie. Z kolei rotmistrz Zbierzchowski dzierży w dłoni chorągiew Mahometa – najważniejszy symbol muzułmański. Rzuca ją pod kopyta konia Jana III Sobieskiego, w geście zwycięstwa nad wrogami. Kolejnym symbolem religijnym, pokazującym, że Sobieskiemu sprzyjał Bóg, jest Duch Święty w postaci gołębia.
Obraz Matejki spotkał się też z dobrym przyjęciem w kraju, znajdującym się wówczas pod zaborami, gdy naród potrzebował pocieszenia w trudnych czasach. Matejko potrafił pielęgnować uczucia patriotyczne i pozwalał żyć nadzieją na niepodległą Polskę. Jego seria obrazów historycznych opowiada o wielkich sukcesach Rzeczypospolitej.
Oczom gostynian na Zamku ukazała się ta sama wizja, lecz wykonana igłą i nicią. „Bitwa pod Wiedniem” według Jana Matejki została wyhaftowana przez 78 wolontariuszy, pochodzących z różnych zakątków Polski. Jest to największy na świecie wyhaftowany obraz Jana Matejki. Zaprezentowane dzieło w skali 1: 1 składa się z połączonych ze sobą 50 części i zawiera 9,5 miliona krzyżyków. Do wykonania całej pracy zużyto 178 kilometrów nici w 220 kolorach.
Monumentalny obraz przygotowano we współpracy Fundacji Wspierania Kultury, Sztuki i Tradycji Rękodzieła Artystycznego w Częstochowie i można go było wcześniej podziwiać m.in. w Centralnym Muzeum Włókiennictwa w Łodzi, w Pałacu Sztuki Towarzystwa Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie czy w Muzeum Martin-Gropius Bau w Berlinie.
Jednym z koordynatorów i twórców projektu była Janina Panek, która podczas spotkania opowiedziała o trzyletnim procesie tworzenia dzieła. Poza tym otwarcie wystawy uświetniła wizyta Jana Pietruskiego, aktora z Teatru Bajkomorski w Toruniu, który odczytał list króla Jana III Sobieskiego do królowej Marysieńki. Poza tym debiutancki występ dał Chór Zamkowy Arce Cantores, pod dyrekcją Michała Pilichowicza, w towarzystwie chóru „Vox Cordis” z Gminnego Centrum Kultury i Tradycji Wsi w Białem.
Organizatorami wystawy był Urząd Miasta Gostynina, Zamek Gostyniński, gmina Gostynin oraz Ewa Polańska.

(eg)
fot. Urząd Miasta Gostynina

Reklama

Matejko na Zamku komentarze opinie

Dodajesz jako: |
Reklama

Ogłoszenia PREMIUM

Chcesz coś sprzedać lub kupić, oferujesz usługi, szukasz pracownika lub pracy?

Dodaj swoje drobne ogłoszenie w naszym serwisie. Zapraszamy!

Dodaj ogłoszenie
Reklama


 Reklama


25 maja 2018 roku weszło w życie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 roku tzw. RODO. Nowe prawo nakłada na nas obowiązek uzyskania Twojej zgody na przetwarzanie przez nas danych osobowych w plikach cookies

Oświadczam, iż zapoznałem sie z Polityką prywatności i zgadzam się na zapisywanie i przechowywanie w mojej przeglądarce internetowej tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie zaszyfrowanych w nich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania z innych stron internetowych, serwisów oraz parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie i w celach analitycznych przez tp.com.pl, oraz ZAUFANYCH PARTNERÓW.

Administratorzy danych / Podmioty którym powierzenie przetwarzania powierzono

z siedzibą w ,

Cele przetwarzania danych

1.marketing, w tym profilowanie i cele analityczne
2.świadczenie usług drogą elektroniczną
3.dopasowanie treści stron internetowych do preferencji i zainteresowań
4.wykrywanie botów i nadużyć w usługach
5.pomiary statystyczne i udoskonalenie usług (cele analityczne)


Podstawy prawne przetwarzania danych


1.marketing, w tym profilowanie oraz cele analityczne – zgoda
2.świadczenie usług drogą elektroniczną - niezbędność danych do świadczenia usługi
3.pozostałe cele - uzasadniony interes administratora danych


Odbiorcy danych

Podmioty przetwarzające dane na zlecenie administratora danych, w tym podmioty ZAUFANI PARTNERZY, agencje marketingowe oraz podmioty uprawnione do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa.

Prawa osoby, której dane dotyczą

Prawo żądania sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych; prawo wycofania zgody na przetwarzanie danych osobowych. Inne prawa osoby, której dane dotyczą.

Informacje dodatkowe

Więcej o zasadach przetwarzania danych w "Polityce prywatności"