:-( Wygląda na to że masz Adblocka. Utrzymujemy się z reklam żeby móc dostarczyć Ci wiadomości z Twojego regionu za które nie musisz płacić, czy mógłbyś rozważyć jego wyłączenie?
.

Ikony wielkopostne i wielkanocne w Muzeum Diecezjalnym

Wystawy, Ikony wielkopostne wielkanocne Muzeum Diecezjalnym - zdjęcie, fotografia
Tygodnik Płocki 13/03/2019 08:41

Do 13 kwietnia w sali wystaw czasowych Muzeum Diecezjalnego czynna będzie wystawa ikon, których autorami są uczestnicy warsztatów prowadzonych przez płocką Pracownię Ikonograficzną. Wśród prezentowanych ikon są przedstawienia klasyczne (Trójca św. Andrieja Rublowa, mandylion, „Noli me tangere”) i te bardziej współczesne, rozszerzające ramy kanonu ikonograficznego.
Autorem pierwszych ikon miał być Łukasz Ewangelista. Wywodzące się z tradycji kościołów wschodnich ikony przedstawiały najpierw Chrystusa, potem Matkę Bożą, Anioły i Świętych. Po upadku Cesarstwa Bizantyjskiego ośrodek malarstwa ikonowego przeniósł się na grecką górę Athos. Stamtąd tradycja rozprzestrzeniła się na Bałkany i na Ruś. Dziś istnieje wiele szkół pisania ikon, organizowane są międzynarodowe plenery i warsztaty. Na Akademii Sztuk Pięknych we Lwowie działa nawet Katedra Sztuki Sakralnej. Ale ikony to nie tylko dzieła sztuki. Żeby zrozumieć ich symbolikę trzeba odwołać się do wiary.
W Muzeum Diecezjalnym ikony prezentują: Joanna Bielska-Krawczyk, Piotr Chrol, Elena Danilenko, Emilia Dolińska, Mariusz Dziubiński, Anna Gapa, Weronika Jakacka, Andrzej Jędrzejczuk, Mariola Jóźwiak, Małgorzata Kania, Joanna Małecka, Danuta Mieleszczuk, Anna Opalińska, Bożena Suchecka. Większość autorów to płocczanie. Są też ikonopisarze z Radomia, Torunia, Żuromina, Słupska – uczestnicy zajęć prowadzonych przez Pracownię Ikonograficzną Katarzyny Kobuszewskiej. Niektórzy malują od niedawna (na wystawie jest kilka mandylionów, od których rozpoczyna się spotkanie ze sztuką ikony). Inni są w tej sztuce zawansowani (ikony w kształcie krzyża, wielopostaciowa narracja). [ads2]
Ekspozycja została pomyślana jako malarski komentarz do dwóch okresów liturgicznych: Wielkiego Postu i Wielkanocy. Pod każdą ikoną znajduje się komentarz wyjaśniający, którego z wydarzeń ona dotyczy. Przedstawienia obrazują modlitwę w Ogrójcu, scenę ukrzyżowania, spotkanie z Marią Magdaleną, Przemienienie Pańskie. Anna Gapa z Żuromina nawiązała do ogrodu Getsemani. Piotr Chrol zmodyfikował temat opłakiwania. Kontemplujemy chwilę zdjęcia Jezusa z krzyża. Jego ciało otula cierpiąca matka. Na ikonie Joanny Bielskiej-Krawczyk (Toruń) Chrystus zstępuje do otchłani. Pochyla się w stronę Adama, bierze go za rękę. Po drugiej stronie klęczy Ewa. Oboje zostali uratowani od potępienia. Joanna Małecka, Mariola Jóźwiak, Danuta Mieleszczuk przedstawiły Jezusa Bolesnego, posługując się zróżnicowaną kolorystyką. „Ukrzyżowanie” namalowała Małgorzata Kania.
Mieniąca się odcieniami granatu i błękitu „Matka Boża Achtyrska”, czczona do dziś we wsi Achtyrce koło Charkowa, w tradycji ikonograficznej przedstawiana jest zwykle obok krzyża Chrystysa. Jej historia sięga XVIII wieku. W 1793 roku jaśniejącą niezwykłym blaskiem ikonę znalazł w ogrodzie kapłan Bazyli Daniłow. Trzy lata później we śnie zobaczył Matkę Boską, która nakazała mu umyć tę ikonę, a wody nie wylewać. Daniłow umieścił ikonę w cerkwi. Zasłynęła z wielu uzdrowień.
Matka Boża Achtyrska na wystawie zyskała nowatorską formę. Autorka, nauczycielka plastyki Elena Danilenko, przeniosła ją na drewniane jajko. Z kopią najbardziej znanej ikony św. Andrzeja Rublowa – Trójcą Świętą zmierzyły się: Anna Opalińska, Bożena Suchecka, Katarzyna Kobuszewska. Prowadząca płocką pracownię na ekspozycji zaprezentowała także ikony „Noli me tangere” i „Przemienienie Pańskie”.[ads2]
Swoisty renesans ikonopisania sprawia, że coraz więcej osób próbuje swoich sił w tej trudnej sztuce. Ikony z ekspozycji powstały w płockiej Pracowni Ikonograficznej, podczas zajęć indywidualnych i warsztatów, które Katarzyna Kobuszewska prowadzi w całej Polsce. Pracownia mieści się przy ulicy Kwiatka. Odwiedzają ją nie tylko płocczanie, ale również goście. Często można tam spotkać uczniów pani Katarzyny podczas pracy. – To, co dla mnie najciekawsze i najpiękniejsze, to ostatni etap pisania ikony – mówi Ela Gral. – Gdy trzymam w ręku gotowy mandylion, przepełnia mnie radosne zdumienie, że udało mi się przebrnąć przez wszystkie etapy. Tworzone przez siebie ikony oddaję zawsze konkretnej osobie, z myślą o której je pisałam. Jedną z obdarowanych będzie moja wnuczka, która powtarza wszystkim „Bunia namalowała Archanioła”.
Kto może pisać ikony? -– Na pewno każdy może spróbować, bo to niezwykłe przeżycie. Czasami może być jednorazowa przygoda, a niekiedy początek pasji, którą można rozwijać. Jedno jest pewne – każdy po warsztatach wychodzi z własnoręcznie napisaną ikoną – powiedziała Katarzyna Kobuszewska
Wernisaż wystawy „Z miłości Zbawiciela” w Muzeum Diecezjalnym uświetnił występ Agnieszki Jezierskiej (śpiew) i Pawła Antosiaka (fortepian). Wykład o ikonach wygłosił ks. prof. Ireneusz Mroczkowski.

(lesz)
fot. archiwum Pracowni Ikonograficznej

Reklama

Ikony wielkopostne i wielkanocne w Muzeum Diecezjalnym komentarze opinie

Dodajesz jako: |
Reklama

Ogłoszenia PREMIUM

PROMOCJA 699zl Węgiel

Witam mam do sprzedania węgiel Ekogroszek , orzech , kostka , miał ceny bardzo atrakcyjne .


Sprzedam działkę 3200m

Sprzedam działkę budowlaną / inwestycyjną w Juryszewie koło Płocka wraz z 3 budynkami! Inwestycja idealna pod praktycznie każdego rodzaju..


Reklama .


 Reklama


25 maja 2018 roku weszło w życie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 roku tzw. RODO. Nowe prawo nakłada na nas obowiązek uzyskania Twojej zgody na przetwarzanie przez nas danych osobowych w plikach cookies

Oświadczam, iż zapoznałem sie z Polityką prywatności i zgadzam się na zapisywanie i przechowywanie w mojej przeglądarce internetowej tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie zaszyfrowanych w nich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania z innych stron internetowych, serwisów oraz parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie i w celach analitycznych przez tp.com.pl, oraz ZAUFANYCH PARTNERÓW.

Administratorzy danych / Podmioty którym powierzenie przetwarzania powierzono

TYGODNIK PŁOCKI SP Z O O z siedzibą w Płock 09-402, Pl. Stary Rynek 27

Cele przetwarzania danych

1.marketing, w tym profilowanie i cele analityczne
2.świadczenie usług drogą elektroniczną
3.dopasowanie treści stron internetowych do preferencji i zainteresowań
4.wykrywanie botów i nadużyć w usługach
5.pomiary statystyczne i udoskonalenie usług (cele analityczne)


Podstawy prawne przetwarzania danych


1.marketing, w tym profilowanie oraz cele analityczne – zgoda
2.świadczenie usług drogą elektroniczną - niezbędność danych do świadczenia usługi
3.pozostałe cele - uzasadniony interes administratora danych


Odbiorcy danych

Podmioty przetwarzające dane na zlecenie administratora danych, w tym podmioty ZAUFANI PARTNERZY, agencje marketingowe oraz podmioty uprawnione do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa.

Prawa osoby, której dane dotyczą

Prawo żądania sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych; prawo wycofania zgody na przetwarzanie danych osobowych. Inne prawa osoby, której dane dotyczą.

Informacje dodatkowe

Więcej o zasadach przetwarzania danych w "Polityce prywatności"